The Circle stemt tot nadenken

Schermafbeelding 2014-05-18 om 22.41.14

Het veelbesproken boek van Dave Eggers stemt tot nadenken over sociale druk en de vraag in welke mate mensen geneigd zijn er aan toe te geven. Met name in een werksituatie, met een arbeidscontract, hierbij speelt de kracht van het systeem een grote rol. Niet alleen binnen The Circle worden mensen zo gefocust dat ze een vervormd perspectief krijgen en er andere normen en waarden op na gaan houden. Ik las deze week een artikel over corporate zombies met een vergelijkbaar betoog.

Natuurlijk is het boek van Eggers fictie en hij is de eerste om toe te geven dat hij zich niet uitgebreid in internet technologie verdiept heeft. Het gebrek aan onderzoek dat ‘experts’ uit de online hoek  onder meer aangrijpen om het boek te verwerpen in een betoog. In mijn ogen geen reden om de gedachtengang van het boek minder interessant te vinden.

 

 

3 thoughts on “The Circle stemt tot nadenken”

  1. Ik vond het beklemmend. Veel dichterbij dan 1984 of Brave new world. Een doorgetrokken werkelijkheid. Enfin: ik dacht er serieus over om met alle social media te stoppen. En ik ben een optimist.

  2. Volgens mij is het probleem niet zo zeer social media, maar het effect van grote bedrijven op het gedrag van mensen. De bank weet meer van je dan Facebook als je alles pint en het bedrijf waar je je mobiele abonnement hebt kan ook achterhalen waar je geweest ben.

Leave a comment