De overheid en cultuur, ooit was het anders.

Minder geld vanuit de overheid naar kunst en cultuur, dat hebben we inmiddels als feit aanvaard. De overheid trekt zich terug. Dat de overheid ooit de tegengestelde beweging maakte, had ik me echter nooit echt gerealiseerd. In de jaren 50  van de vorige eeuw nam de overheid de rol van kunst en cultuur financier over van de rijkere bovenklasse in Nederland.

Het Rotterdamse perspectief op deze ontwikkeling, met als hoofdpersoon de ‘Rode havenbaron’ Ludo Pieters, is interessant om te lezen.  Het boek kwam uit in 2011, 3 jaar na zijn dood. Ludo Pieters is ook bekend als mecenas van Gerard Reve en het boek  ‘Brieven aan Ludo P’. Pieters probeerde de brug te slaan tussen zijn wereld als mecenas en de overheidsinitiatieven in zijn stad Rotterdam. Al lezend, wenste ik eigenlijk dat de overheid wat minder initiatief had getoond op dit gebied.

Ik heb wel wat moeite met de manier waarop Ludo Pieters beschreven wordt. Alhoewel duidelijk wordt dat hij veel voor de kunst, met name in Rotterdam, betekende, wordt hij naar mijn smaak soms toch iets te veel neergezet als Don Quichotte. Maar ik kende hem niet persoonlijk, dus ik kan niet beoordelen of dit terecht is. Bovendien heb ik het boek nog niet uit.

20140312-220244.jpg

Ik leen het boek van mijn moeder,  een volle  nicht van Ludo Pieters. 

Leave a Reply

