Rotondekunst, een subsidiemoetje of een mooi gebaar?

Veel mensen hebben  er denk ik een idee bij: ‘rotondekunst‘. Verdwaalde objecten in het middel van de weg waarvan je je afvraagt waarom ze er staan.  Vaak is er geen verband met de omgeving en geen diepere reden te ontdekken. Waarom staat juist dit object deze plek? Dan concludeer je maar dat het gaat om een kunstwerk.

Vandaag werd ik verrast door een nieuw staaltje rotondekunst toen ik uit station Leiden kwam. Ook hier kon ik me niet aan de indruk onttrekken dat er een potje subsidie over was en de betrokken ambtenaren er op een rustige vrijdagmiddag achteloos een bestemming voor gekozen hadden. De gekozen plek is bovendien een van de minst geslaagde verkeersknooppunten in Leiden. Waarschijnlijk hadden de betrokken ambtenaren het gevoel dat het opgeleukt moest worden.

Maar misschien zit ik er helemaal naast. Ik ben immers slechts een kunstliefhebber, maar zeker geen kenner. Misschien is er wel een diepere reden voor juist dit kunstwerk op deze plaats. Vraag ik me ten onrechte af waarom ze niet aan de Lakenhal gevraagd hebben om dit potje uit te geven. Is er wel een verband met de omgeving en is het volkomen logisch dat juist dit kunstwerk hier, op deze middenberm staat.

Welke kunstkenner legt het me uit?

20140310-205741.jpg

2 thoughts on “Rotondekunst, een subsidiemoetje of een mooi gebaar?”

    1. Ik heb de gouden tip al gekregen Anna. Beelden in Leiden (BiL !?) blijkt er een blogpost over te hebben geschreven. “Het beeld verwijst naar het mysterie dat de alledaagse werkelijkheid – ondanks alle kennis – nog steeds omfloerst en het verbeeldt de kenmerkende Leidse houding om door middel van nieuwsgierigheid, verbeelding, kennis en ruimdenkendheid de horizon te verbreden.” Wie had het gedacht?

Leave a Reply

