Statieportretten zijn niet Darwiniaans

Vandaag las ik een bericht op brainpickings over de foto’s die Darwin maakte om emoties vast te leggen. De bijzonder conclusie van het artikel is dat Darwin al onderzoekend, unieke portretten maakte.

Vorige week plaatste ik een foto uit het boek uit de erfenis van mijn tante. Weinig emoties zijn er zichtbaar op deze foto’s. Het zijn standaard statieportretten door de plaatselijke fotograaf. Met deze als een van de mooie uitzonderingen.

20140213-222406.jpg

4 thoughts on “Statieportretten zijn niet Darwiniaans”

  1. Ik dacht ergernis. Maar misschien is de verklaring wel simpeler. Zoals een van mijn fb vrienden opmerkte:
    “Deze meneer moest natuurlijk veel langer stilzitten dan wij nu. En als de fotograaf zegt: “nu niet uw hoofd draaien, maar wel even naar mij kijken”, dan krijg je dit. Op de foto gaan, was best een gedoe zo rond 1870 (schatting).”

Leave a Reply

