Zeeschilders ontdekken.

Nog nooit had ik van ze gehoord: “De Van der Veldes”. Nu weet ik inmiddels dat het een internationaal bekende vader en zoon waren, succesvolle zeeschilders in de Gouden Eeuw. Ik heb veel met de zee, maar ben nooit zo’n fan geweest van zeegezichten met zeeslagen. Toch ga ik ze steeds meer waarderen.

Soms, als ik via de oostingang, vanaf het Marineterrein Het Scheepvaartmuseum in kom, bezoek ik nog snel een tentoonstelling voor ik aan het werk ga. De Navigatieinstrumenten, De Jachtmodellen of, zoals vandaag, De Schilderijen.

Vandaag viel mij opeens op hoeveel diepte de schilderijen van Willem van der Velde de Jonge hebben. Maar ja, op zo’n foto komt dat eigenlijk niet goed over. Dit is de Zeeslag bij Kijkduin tussen de Nederlandse en de Frans-Engels vloot. De zeeslag vond plaats op 21 augustus 1673, het schilderij is uit 1690. Op het schilderij staat De Gouden Leeuw, het vlaggenschip van Cornelis Tromp.

20140204-225237.jpg

Leave a Reply

