Mijn werk is zeker niet saai.

Vandaag vroeg iemand aan mij: is een vaste baan bij een museum voor een interimmer zoals jij wel interessant genoeg?

Die persoon had het nieuws rond Het Scheepvaartmuseum het afgelopen jaar blijkbaar niet gevolgd. Het afgelopen jaar was erg interessant, bijzonder leerzaam, hectisch en ik heb zelden zoveel meegemaakt tijdens het werk.

Ook heb ik inmiddels wel ontdekt dat er meer verschil is tussen interimmer zijn en ‘vast’ hoofd zijn dan alleen de contractvorm. Eerst dacht ik: mijn belangrijkste motivatie, een goed resultaat realiseren, blijft hetzelfde. De dubbele belangen die sommige mensen in een organisatie door een vaste baan krijgen (willen vasthouden wat je hebt), daar zal ik me als ervaren interimmer niet door laten afleiden. En dat lukt ook, maar toch… je horizon en daardoor je timing en dosering wordt anders. Collega’s kijken ook anders naar je. Na 5 jaar als interimmer te hebben gewerkt, is dat juist heel interessant en leerzaam.

Hoogtepunt het afgelopen jaar was het gebeuren rond de Koningssloep. Dieptepunt de afrekening tijdens een feest met openbare kaartverkoop en daarop volgend, de maatregel van bestuur, waardoor drie maanden het Open Pleyn niet verhuurd mocht worden.

20140108-225002.jpg

Maar ook de herdenking van het slavernij verleden en daarmee de discussie over Zwarte Piet maakten deel uit van mijn werk afgelopen jaar. Nu werd bekend gemaakt dat Willem Bijleveld, de algemeen directeur, een nieuwe functie heeft bij het Openluchtmuseum.

Dus ook de komende periode hoef ik me niet te vervelen.

Leave a Reply

