Laurens Janszoon Coster en Xerox

Vandaag liep ik over de Grote Markt. Daar staat natuurlijk Laurens Janszoon Coster. Die heeft de boekdrukkunst uitgevonden, dat heb ik geleerd op de lagere school. Want ik ben opgegroeid in de buurt van Haarlem. Dat Johannes Gutenberg dat op hetzelfde moment deed was toeval.

20140102-224305.jpg

Sinds deze week hebben we een e-reader. Als fan van boeken ‘als object’ is dat voor mij toch een behoorlijke stap. Reden om eens uit te zoeken wie de digitale drukletter uitgevonden heeft. Joseph Jacobsen, daar is dus geen twijfel over. Oprichter van het bedrijf E Ink. Nick Sheridon had het elektronische papier ook al eens verzonnen, bij Xerox, maar dat telt niet.  Blijkbaar is het zo dat als je iets bij Xerox verzint,  er altijd iemand anders mee aan de haal te gaat. Dit keer was het Steve Jobs alleen niet.

Toch vind ik echt papier nog steeds leuker dan elektronisch papier, daar ben ik eigenlijk heel sentimenteel over. Net als over Laurens Janszoon Coster, wat de internationale overtuiging ook is. Hij heeft voor mij nog steeds de boekdrukkunst uitgevonden.

One thought on “Laurens Janszoon Coster en Xerox”

Leave a Reply

